_________________________________________________________________________
 
 
    Fuglekongevej 2-68, 4930 Maribo.  Bankkonto: 0682 0001970658
 Andelsboligforeningen FUGLEKONGEN      Administrator: Fl. Møller Jensen, Refshalevej 29,4930 Maribo - 21481236
 
 
 
 
Bestyrelsesmøde – mandag, den 12. november 2018 – kl. 10.00,  hos Anette.
 
Til stede var: Annette Jørgensen ( AJ ), Johannes Kåd ( JK ), Lene Rasmussen ( LR ), Henning Jørgensen ( HJ ), Flemming Kobæk ( FK ) og Per Kobbernagel ( PK ).
 
Afbud fra –Vagn Poulsen ( VP ),
 
 
Desuden deltog administrator Fl. Møller Jensen ( FM )
 
Andelsboligforeningen benævnes som A/B.
 
  Dagsorden:;
 
1 Økonomi ved Flemming Møller. 2 Beskæring af hegn 743,75 kr. 3 Carport i nr. 4 pris 14.147,50 kr. og i nr.2 15.881,88 kr. ( har Flemming Møller betalt) Vi har aftalt med Poulsen at han også går i gang med nr. 8. Der efter skal vi have en snak, hvordan kommer vi videre i foråret? Vi skal have et overblik over hvor mange carporte, det ser ud til at det bliver dyrt. Skal have en fast pris? På den enkelte carport. Vi skal også have en drøftelse, hvad betaler fællesskabet og hvad betaler den enkelte ejer selv, f.eks. dør, beklædning. 4 Velkommen til nye beboere i nr. 48-58 og 22 5 Salg af boliger, nr. 26 står til salg. 6 Ved salg af boliger har der været en del spørgsmål bl.a. hvad ejer fællesskabet af komfur, køleskab, emhætte? 7 Vi har haft fartmåling på vejen, målingen viser at pr. døgn 70 biler, gns hastighed, 85% kørte 34,8. Kommune oplyser at der er normalt for vores vejtype, derfor vi de ikke imødekomme vores ansøgning om at vi få et skilt med 30 km. 8 Julefrokost dem 28 november, husk at tilmelde jer. 9 Eventuelt, her under ny dato.
 
Referat:
 
Add.1.: FM medbragte bogføringsbalance pr. 31.10.2018 – der udviste fin overensstemmelse med årets budget. • Der er ingen restancer. • Driftsudgifter udgjorde tkr. 157 mod sidste år på tkr. 118, idet der er brugt en del penge – tkr. 38 – på vedligeholdelse • Administrations udgifter var på tkr. 59 – sidste år var på tkr. 66. • Renteudgifterne incl. anslået for oktober måned var på tkr. 1560 – hvor renteudgiften sidste år udgjorde tkr. 1599.
 
Likviditeten er fortsat rigtig fin, idet A/B har indestående i hhv. Jyske Bank og Nykredit Bank på til sammen ca. 1 mill. kr. når der er taget hensyn til terminsbetaling for oktober måned.
 
 
  Den negative værdi på renteswappen er fortsat omkring 30 mill. kr. Det blev aftalt, at FM skal spørge Nykredit om de har udarbejdet en blanket der informere generelt omkring swap.
 
Det vil være en god information at give nye andelshavere i andelsboligforeningen.
 
Add.2.: Hegnet indtil marken ved bebyggelsen´s østlige del er blevet beskåret. Udgiften kunne holdes ned på kr. 743,75, idet der var meget frivillig deltagelse fra andelshaverne.
 
Add.3.: Efter en saglig diskussion besluttede bestyrelsen følgende omkring carporte/udhuse:
 
I: A/B betaler for reparation og vedligeholdelse af tage, stern og stolper ( bærende konstruktioner ). II: Andelshaverne skal selv foranledige og betale for reparation og vedligeholdelse af vægsider, døre, gulve, tagrender m.v.
 
Det har vist sig at der er problemer med tagdækningen ( tagpap ) på en del af tagene, idet afslutningerne ud til kanten er/har været utætte, hvilket har medført råddent træ m.v.
 
Bestyrelsen beslutter der at  • Få tilbud på hhv. reparation / ny tagdækning på alle carporte/udhuse. • Overveje om tagene skal laves løbende eller alle på en gang.
 
Dette kræver at tagene bliver gennemgået af tagdækkeren – hvilket AJ og PK tager en snak med han om.
 
Der tages evt. kontakt til yderligere en tagdækker for tilbud.
 
Add. 4.: Se dagsordenen.
 
Add. 5.: Se dagsordenen.
 
Add. 6.: Det går fint med salget af andelsboliger i Fuglekongen.
 
For bedre at kunne informere vores nye andelshavere skal FM lave et tillæg til de oplysningsskemaer som er lovpligtige ved salg.
 
Skemaet skal / kan bl.a. indeholder oplysninger om: • Bestyrelsen • Hvem der holder have/fællesarealer. • Vedligeholdelse – inde og ude o Vedligeholdelse / udskiftning af hårde hvidevarer, sanitet, armaturer, el-system. • El, vand og varme • Vejforhold • Hvordan salg/køb afregnes o Ny køber har 14 dage til at gøre vedligeholdelseskrav gældende.
 
• Hegns forhold ved f.eks. terrasser m.v.
 
Der kan sikkert være mere – i så fald videreudvikles bilaget.
 
Add. 7.: Se dagsordenen.
 
Add. 8.: Julefrokost, onsdag den 28. november 2018 kl. 17 – tilmeldingsfristen er overskredet – MEN er man hurtig med en tilmelding, så finder vi en løsning på det.
 
  Så meld til nu – vi er allerede 25 der er tilmeldt.
 
Add. 8.a.: NYTÅRS TAFFEL – vi plejer at ønske hinanden et godt nytår ved flagstangen. Således også i år.
 
 Vi mødes kl. 13 – indbydelser sendes rundt snarest.
 
Add. 9.: Bestyrelsen arbejder lige nu med hegnslov, hækkenes størrelse mv. ( et punkt fra generalforsamlingen i april 2018 ).
 
   Næste bestyrelsesmøde er fastsat til:   Mandag, den 14. januar 2019 – kl. 10.00 hos Vagn.