Generalf. 24. april 2018

_________________________________________________________________________
 
 
    Fuglekongevej 2-68, 4930 Maribo.  Bankkonto: 0682 0001970658
 Andelsboligforeningen FUGLEKONGEN      Administrator: Fl. Møller Jensen, Refshalevej 29,4930 Maribo - 21481236
 
 
 
Side 1 af 4
 
Referat fra Ordinær Generalforsamlingen i A/B Fuglekongen d. 24. april 2018 kl. 19.00
 
Referent: administrator Fl. Møller Jensen ( FM ).
 
Deltagende:  22 andelshavere. Fraværende:  12 andelshavere. 
 
Dirigenten konstaterede af der således var 22 stemmeberettigede ( 1 med fuldmagt ) – ud af 34 – på generalforsamlingen. 
 
I alt var fremmødet på 34 personer. ------------
 
Andelsboligforeningens formand Anette Jørgensen ( AJ ) bød velkommen til årets ordinære generalforsamling – og til kaffen med hjemmebagt kringle. Herefter gik generalforsamlingen over til dagsordenens pkt. 1. 
 
 
1. Valg af dirigent. Der var ingen forslag fra salen, hvorefter bestyrelsens forslag – Flemming Kobæk ( FK ) enstemmigt blev valgt til dirigent.
 
FK konstaterede i samråd med forsamlingen at generalforsamling var lovlig og beslutningsdygtig.
 
Derefter konstateredes ved opråb hvor mange andelshavere der var til stede på generalforsamlingen – se ovenfor.
 
2. Bestyrelsens beretning ved AJ. Bestyrelsens beretning er vedlagt. 
 
 
Der var fra forsamlingen ønske om, at  • andelsboligforeningens hjemmeside oplyste om nye beboere i boligerne. • der bliver opsat et skilt på festpladsen med ”parkering forbudt” • der bliver opsat et par skilte med ”hunde i snor”, således at man kunne bede Fuglekongens naboer der går med løse hunde om at holde hundene i snor – og måske huske at fjerne efterladenskaber. • etablering af en ordning / udvalg der kunne være behjælpelige overfor syge og ældre i boligerne. Anette Jørgensen ville starte en sådan gruppe, og der var på generalforsamlingen 3-4 personer der gerne ville hjælpe til i gruppen.
 
Herefter godkendte generalforsamlingen beretningen enstemmigt.
 
3. Forelæggelse af Årsrapport mm.
 
Sammen med indkaldelse til generalforsamlingen havde andelshaverne modtaget et eksemplar af årsrapport 2017.
 
Side 2 af 4
 
FM forelagde årsrapporten for 2017 incl. beregning af andelskronen, samt revisionspåtegning. 
 
Årets resultat udgjorde et overskud på kr. 753.843,-, hvoraf en kursgevinst ved låneomlægningen i marts 2017 udgjorde kr. 249.900,-.
 
Årsrapport, værdiansættelse af andelskronen og revisionspåtegning blev herefter taget til efterretning og godkendt af generalforsamlingen uden stemmer imod.
 
4. Forelæggelse af Drift- og likviditetsbudget samt godkendelse af evt. ændringer i boligafgiften
 
Sammen med indkaldelse til generalforsamlingen havde andelshaverne modtaget et eksemplar af forslag til budget 2018 og 2019.
 
FM fremlagde og gennemgik bestyrelsens budgetforslag for 2018 og 2019 og spørgsmål blev besvaret. 
 
Ud fra en boligafgift som andelshaverne har betalt siden januar måned 2018, viste budgettet for 2018 et overskud på kr. 284.000,-, medens budgetudkast for 2019 udviste et overskud på kr. 279.000,-.
 
For begge budgetår gælder, at kr. 200.000,- af overskuddet er øremærket til afdrag til vores prioritetsgæld til Nykredit, idet der kvartalsvis overføres kr. 50.000,- til en depotkonto.
 
Det reelle likviditetsoverskud er således ca. kr. 80.000,- årligt.
 
 
Efter en pause, fortsatte generalforsamling med punkt:
 
5. Forslag fra bestyrelsen:
 
Bestyrelsens forslag til ændring af husordenen, således at bestyrelsen kunne dispensere fra reglen om kun et husdyr pr. andelsbolig.
 
Efter en længere – og til tider opildnet – diskussion blev der gennemført en skriftlig afstemning med det resultat, at der var lige mange ja og nej stemmer – 11 stk. af hver.
 
Forslaget blev således ikke vedtaget.
 
6. Forslag fra andelshaverne.
 
Hanne og Stig Døring i nr. 62 – havde rettidigt indsendt forslag med ordlyden:
 
 ”Vores husorden generelt”
 
”Forslaget” var således ikke konkret, men Stig fik orden for at forklare sin mening om følgende 3 punkter: • En kontaktperson vedr. husorden. • Høje hække ud mod engen • Parkering af store biler.
 
• Side 3 af 4
 
Der var igen en del diskussion med for og imod Hanne og Stig´s holdninger til husordenen, men formanden afsluttede diskussionen ved at love, at bestyrelsen i det kommende år vil arbejde på en revidering af den nuværende husorden.
 
Generalforsamlingen besluttede at alle andelshaver kunne give et bidrag hertil – det skal være pr. mail til formanden og den skal være fremme senest den 1/6-2018.
 
Ud fra de indkomne bidrag til revidering af husordenen vil bestyrelsen komme med forslag til ændringer på næste generalforsamling i april 2019.
 
7. Valg af formand for en 2 årig periode:
 
Anette Jørgensen blev genvalgt uden modkandidater.
 
8. valg til bestyrelsen for en 2 årig periode, samt suppleanter for en 1 årig periode:
 
8.a. Valg til bestyrelsen – for en 2 årigt periode
 
På valg var: Flemming Kobæk Larsen – genvalgt med akklamation.   Henning Jørgensen – genvalgt med akklamation.
 
8.b. Valg af 2 supleanter – for en 1 årig periode
 
På valg var: Per Kobbernagel og Lene Rasmussen - der begge blev genvalg, ligeledes med akklamation.
 
Per Kobbernagel er 1. suppleant og Lene Rasmussen er 2. suppleant.
 
9. Valg af administrator. Bestyrelsen indstillede til genvalg af administrator Flemming Møller Jensen.   Generalforsamlingen genvalgte Flemming Møller Jensen uden modkandidater.
 
10. Valg af revisor. Bestyrelsen indstillede til genvalg af revisionsaktieselskabet Aage Maagensen, Maribo.
 
Generalforsamlingen genvalgte revisionsaktieselskabet Aage Maagensen, Maribo uden modkanditater.
 
11. Evt.
 
Lisbeth Bælum i nr. 54 havde netop fået solgt sin andelsbolig og deltog på generalforsamlingen for sidste gang. Hun har været rigtig glad for andelsboligforeningen og især for alle sine naboer. Lisbeth havde derfor medbragt chokolader til omdeling – for at sige tak for nu.
 
Peter Sejr i nr. 52 spurgt om man måtte afslibe gulvene i andelsboligen.  Det var der bred enighed om, at det måtte man godt, men et godt råd var, at der kun kunne slibes 1 til 2 gange førend det var hul til spånpladen.
 
 
 
 
• Side 4 af 4
 
Dirigenten takkede herefter for en god generalforsamling og overlod herefter ordet til formanden, der herefter takkede dirigenten for veludført opgave, samt for en velbesøgt og god generalforsamling, med gode diskussioner og oplysninger.
 
 
Generalforsamlingen sluttede ca. kl. 21.15. 
 
 
Referent – administrator Fl. Møller Jensen